Två förluster mot två bra lag
2016-11-13 15:03
I helgen har FCH:s F03/04 varit i farten i två matcher, vi avverkar dem i tur och ordning.

FCH - IBK Lund 1-7
På lördagen tog vi emot IBK Lund hemma i arenan. Både vi och Lund har inlett serien starkt och de båda lagen parkerade på första respektive andra plats i tabellen inför matchen.

Lund är ett riktigt duktigt lag som inte sällan vållar oss stora problem med sitt "rakt på mål"-spel och duktiga avslutare. I dag var inget undantag.

Vi började dock matchen förtroendeingivande och den första perioden var något av det bästa vi presterat i serien hittills i år. Vårt höga försvarsspel var lyckosamt och vi lyckades gång på gång stressa den lundensiska backarna till dåliga uppspel. Vi skapade en hel del målchanser men skärpan i avsluten fanns inte där riktigt. Lund smet upp i enstaka anfall men var betydligt mer effektiva och därför ledde de med 2-1 efter första kvarten. Ett resultat som inte kändes helt rättvist sett till matchbilden.

I den andra perioden lyckades Lund spela sig ur vår press på ett mycket bättre sätt samtidigt som vi tog ett par steg bakåt kvalitetsmässigt i vårt anfallsspel. Två snabba mål av Lund fram till 4-1 blev tufft och även om vi inte gav upp visade det sig att de två målen blev matchavgörande. Vi kom aldrig riktigt nära Lund rent spelmässigt under matchens andra halva och bortalaget kunde relativt enkelt defilera fram till en 7-1-seger.

Ljusglimten för vår del var den första perioden där vi verkligen mätte oss med Skånes bästa lag. En annan ljusglimt var att Lund blottade några svagheter i vårt lag som vi nu får chans att jobba på under kommande veckorna.

FCH - Åstorp/Kvidinge 0-4
På söndagen åkte vi ut till Åstorp för att ta oss an Å/K IBS F04-gäng i en vänskapsmatch. Vi har lagt in ungefär tio sådana matcher under säsongen för att vi ska kunna matcha alla spelare i vår 23-mannatrupp så mycket som möjligt. Till denna match var det en del nya positioner på flera tjejer samt två inlånade kämpar födda 2007; Selma och Sonja.

I den första perioden hade vi stora problem med att spela oss ur egen zon när sampselade Åstorpstöser satte hård press på våra backar. Ett uppoffrande försvarsspel och bra målvaktsspel gjorde dock att underläget i paus var begränsat till enbart ett mål.

I den andra och tredje perioden lyckades vi bättre med uppspelen och kunde därför få till ett par riktigt fina anfall där åtminstone något av dem borde resulterat i ett mål. Det fina jobbet i försvarsspelet fortsatte och trots mycket bollinnehav från åstorpskorna släppte vi bara in fyra mål totalt och förlorade matchen med 4-0.

En extra eloge denna dag till Tuva som gjorde sin första match som målvakt. Man minns speciellt en svettig frilägesräddning där Åstorpsspelaren gjorde en snygg dragning men när bollen "bara" skulle rullas in i tomt mål kom Tuva som skjuten är en kanon och parerade. Vi ser fram emot fler målvaktsinsatser från "Gangster" framöver! :)

Detta var, tror jag, ett av de bättre lagen vi kommer att vänskapsspela mot under säsongen och jag är nöjd med att vi stod upp så bra som vi gjorde med ett relativt orutinerat lag bestående av flera nyare tjejer och många som fick spela på nya och ovana positioner.