Ny vinst i seriespelet och oavgjort mot FCH P05
2016-12-10 21:34

Tiden går fort ibland och er redaktör har inte riktigt hunnit med på slutet. Så det här får mer bli en sammanfattning över veckans övningar och ett lycka till inför det som kommit att bli en av höstens kanske viktigaste matcher; söndagens hemmamatch mot serieledande Palmstaden IK.

Men om vi blickar tillbaka något så minns vi med glädje lördagens kvällsmöte med Bjärreds IBK i Bjärehovshallen. En match där hemmalaget började starkt och redan efter knappt fyra minuter hade de tagit ledningen. FCH visade att man inte på något sätt tänkte ge bort nåt gratis och 8:38 in i perioden hade man kvitterat. Bara 14 sekunder senare gjorde våra grabbar 1-2 och vi började hoppas på en bekväm resa mot ännu en seger. Bjärred var dock inte heller beredda på att skänka bort nån seger utan de kämpade på och strax innan periodvilan drabbades FCH av en utvisning. Hemmalaget tryckte på ordentligt men vi gick till pausvila med ett måls ledning.

Andra perioden inleddes med en man kort för FCH då det fortfarande var dryga minuten kvar på utvisningen. Våra grabbar visade nu upp ett oerhört effektivt defensivt spel i numerärt underläge och vi i publiken bjöds på ett fantastiskt försvarsspel där Bjärred knappt tilläts röra bollen. Istället kunde FCH vid 3:10 utöka ledningen till 1-3 snabbt följt av 1-4. Ytterligare några minuter senare hade Bjärredsmålvakten tvingats plocka ut bollen ur egen bur för femte gången under kvällen och det började lukta seger för våra blå-svarta hjältar. Men Bjärred var inte ute ur leken. FCH gjorde misstaget att sänka garden något och det var hemmalaget inte sena att utnyttja. Plötsligt stod det 2-5 och hemmalaget tackade för inbjudan in i matchen igen genom att avsluta perioden med att göra 3-5.

Sista perioden blev en tät och intensiv drabbning där spelet böljade fram och tillbaka. Båda lagen bjöd på bra spel med många chanser, men försvaret på båda sidor plan gjorde bra jobb och perioden slutade 0-0. Ännu en seger kan föras till protokollet och FCH behåller för stunden andraplatsen i serien. Men en titt i tabellen visar att Höllviken precis slagit Lomma i sin senaste match och med detta petat ner FCH till en tredjeplats, dock med en match mer spelad. Något som gör morgondagens match mot Palmstaden ännu mer spännande.

Er redaktör hade tyvärr ingen möjlighet att närvara vid måndagens träning som bytts ut mot en träningsmatch mot våra vänner i P05. Men rapporter från publik och spelare vittnar om en bra match där vårt P04 fick känna på hur det kan gå när man kanske tar lite lätt på uppgiften, eventuellt underskattar sin motståndare och samtidigt inte är riktigt vaken från början. Gästerna var taggade till tusen och ganska tidigt i första perioden hade man snurrat upp försvaret hos våra grabbar inte en, inte heller två, utan tre gånger! Spelskickliga och med mycket spring i benen bjöd P05:orna upp till en dans som jag tror våra killar sent kommer att glömma. Det blev ett riktigt målkalas som slutade oavgjort, 7-7, och båda lagen var förmodligen nöjda. Gästerna för att de spelade oavgjort mot ett rutinerat lag med grabbar som är äldre och i många fall större. Och hemmalaget för att de kunde undvika en förlust mot de yngre klubbkamraterna.

Nu hoppas vi att våra grabbar är pigga i benen, vakna från början och taggade som sjutton inför morgondagens match mot Palmstaden. Lycka till!

/Red. M Nyström