P04-Trägårdh
Tät och intensiv drabbning mot Palmstaden
2016-12-11 19:40

Dagens hemmamatch mot Palmstaden IK blev precis så intensiv och tät som väntat. Det syntes att vårt FCH var tända inför uppgiften och 100% med från start. Palmstaden visade å andra sidan tidigt varför de leder serien genom sitt sätt att placera sig på plan och hur de utnyttjade ytorna. Snabba förflyttningar med överraskande inbrytningar framför vårt mål. Men våra grabbar spelade ett tufft försvarsspel, var mycket vassa i sina kontringar och Palmstaden kunde inte ta något för givet. Påfallande ofta blev gästerna avbrutna i sina anfall av ett fint försvarsspel från våra grabbar och många skott på mål kom aldrig fram då de istället blockerades. Större delen av trycket låg mot vårt mål men det fina försvarsspelet tillsammans med mycket fina målvaktsräddningar gjorde att det ändå bara stod 0-1 efter första perioden.

Andra perioden fick en lite snöplig start då gästerna fick en straff redan efter 30 sekunder. Den satt säkert och 0-2 var ett faktum. Men nån mer utdelning blev det inte för Palmstaden i andra perioden. FCH fortsatte att framgångsrikt försvara sig och vi blev återigen bjudna på fint boxplay då FCH drabbades av utvisning. Tyvärr uteblev utdelningen även för våra grabbar under perioden och vid pausvilan stod det 0-2.

2:30 in i tredje perioden fick grabbarna en utvisning mot sig på grund av felaktigt avstånd vid ett frislag. Den här gången lyckades gästerna utnyttja sitt numerära överläge och 0-3 kom när dryga halvminuten återstod av utvisningen. Den jämna kampen fortsatte och 10:10 in i perioden kom så reduceringen. En snabb kontring överrumplade gästernas försvar och 1-3 var ett faktum. Intensiteten tätnade än mer och känslan av att vara tillbaka i matchen på allvar igen blev tydlig. Lyckan varade dessvärre bara en minut då Palmstaden gjorde 1-4. Spiken i kistan kom 1:12 innan slutsignalen då gästerna fick in sitt femte mål för dagen. Slutresultatet var förmodligen rättvist då Palmstaden var storleken större idag. De spelade väldigt effektivt, rörligt och smart. Dock saknades inte chanser för våra grabbar och det hade lika gärna kunnat varit något mål mer för FCH. Killarna stod för en riktig kämparinsats idag och de ska ha all beröm för en mycket väl genomförd insats.

/Red. M Nyström

FCH CUP 20162016-09-26 08:50