Äntligen gav slitet utdelning!
2017-01-07 11:48

”Äntligen!”, för att citera en svensk radioprofil, gav allt slit, all svett, allt spring och all uppladdning utdelning. Vilken skön känsla!

Vi tar oss tillbaka till Landala idrottshall, denna blöta, kalla lördagsmorgon i början på januari 2017. Första matchen i slutspelet står för dörren och den ska spelas mot tjeckiska Tatran Stresovice. Direkt från start uppvaktar de våra grabbar genom en hård och konstant forechecking. De ville tydligt flytta upp spelet på vår planhalva, något man förstod varför lite längre in i matchen. Den höga pressen resulterade efter knappa fem minuter i ett mål för tjeckerna som nu vädrade morgonluft och pressen fortsatte med oförminskad kraft. De blå-svarta stod emot bra, störde hela tiden tjeckerna och kontrade friskt. Strax innan paus dundrade våra grabbar in 1-1 och FCH visade att det här ska inte bli en promenadseger för gästerna att ta med hem till Prag.

Mycket tidigt i andra halvlek lyckades dock tjeckerna få in 2-1 och FCH fick återigen slå ur underläge. Detta var dock inget som bekom våra hjältar utan de skakade snabbt av sig det insläppta målet och började pressa upp spelet mot det tjeckiska målet. Detta störde spelarna från Prag och plötsligt började de tappa kontrollen över mittfältet. Små glipor öppnades upp i det annars så stängda tjeckiska försvaret och det var våra grabbar inte var sena att se och utnyttja. När skotten väl började nå fram mot Tatrans målvakt så visade sig en osäkerhet hos honom och plötsligt var det utjämnat.

Nu var det vi som kunde vädra frisk morgonluft. Det gav våra killar luft under vingarna och tjeckerna började darra mer och mer. Det var snabba kontringar, snygga kombinationer och mycket intensitet hela tiden. Båda lagen gav allt och man kämpade verkligen in till sista droppen energi. Nu hade grabbarna lyckats dyrka upp Tatrans alla lås och de släppte mer och mer in oss på deras planhalva. Fler och fler skott sköts mot deras målvakt och plötsligt stod det 4-2 till FCH!

Fem minuter kvar. Tjeckerna tar time out. Nu vet vi att de laddar för att ge allt och lite till ända in i kaklet. Kommer de att redan nu ta ut målvakten för att kunna komma ikapp och förbi? Domaren blåser för att spelet ska återupptas. Tekningen går till Tatran och målvakten lämnar buren! Det var högröda ansikten, hög puls och ett blodtryck som återigen hamnade på ohälsosamma nivåer. På läktaren! Det börjar nästan bli svårt att återge detta då pulsen återigen ligger för högt hos redaktören när tankarna går tillbaka till denna nervpers!

Tjeckerna lyckas jobba in ett mål och det är olidligt spännande. 4-3 till FCH. Ny tekning, tjeckerna tar ut målvakten igen, klockan tycks pausa för varje sekund, forechecken från Tatran Stresovice är grym och den olidliga spänningen frestar på alla i hallen. Fem sekunder kvar och frislag för tjeckerna till vänster om vår målvakt. Bollen ut över sargen. Nytt tjeckiskt frislag och en sekund kvar! Tjeckerna missar och matchen är över! Äntligen! En välförtjänt och alldeles fantastisk seger går till FCH P04:s 20-mannatrupp denna lördagsmorgon. En riktig laginsats där spelare och ledare unisont stod för en riktig kämparinsats.

Alla tillresta supportrar tackar för den fantastiskt spännande underhållning som ni bjöd på. Så skönt att det höll hela vägen! Och en mycket bättre födelsedagspresent till Ledde kunde grabbarna knappast bjuda på!