Varla IBK satte stopp för fortsatt spel i årets Gothia cup
2017-01-07 16:58

Det blev ett utvilat och piggt Varla IBK som satte stopp för vidare avancemang för vårt FCH P04-2 i årets upplaga av Gothia cup. Som alla andra lag i cupen satte vår motståndare upp ett högt tempo från början och visade tidigt att det är kontringar man är bäst på. Minsta lilla misstag från våra grabbar genomskådades direkt och en snabb och vass kontring sköts likt ett spjut mot vårt mål. De mobiliserade oerhört snabbt sitt anfall och direkt var minst en anfallare spelbar och påfallande ofta också med fritt skottfält. De blå-svarta försvarade sig bra och kunde spela ut på den fullstora planen på det fina sätt som vi känner igen sedan många matcher tillbaka. Ytorna utnyttjades till fullo och Varlas killar fick springa mycket när FCH rullade boll mellan varandra. Men hela tiden slumrade Varlas anfall i vassen och plötsligt så kom de farande med oerhörd fart. Efter dryga kvarten stod det hela 4-0 till gänget från Kungsbacka, mycket tack vare deras skickliga kontringsspel i kombination med en mycket bra målvakt. För det saknades inte chanser för våra killar. Gång på gång motades bollen bort av Varlas försvar och målvakt och till slut gav nötandet resultat. FCH reducerade med två snabba mål innan halvleken var slut och de visade att de definitivt fortfarande var med i matchen.

Andra halvlek började dock bäst för Varla som fick till ytterligare tre mål. Med cirka tre minuter kvar tar FCH time out och direkt på det lämnas kassen tom till fördel för en utespelare till. Varla står emot pressen och när det är halvannan minut kvar drabbas FCH av en utvisning. Varla känner sig säkra på seger och slappnar av helt. Då passar killarna på att sätta en strut till, i numerärt underläge! Räkna aldrig ut FCH P04-2! De ger aldrig upp! Nu räckte inte tiden till för fler mål utan matchen slutade med Varla-seger, 7-3, och något mer spel i årets äventyr Gothia cup blir det dessvärre inte efter den här matchen.

Även om det säkert fanns förhoppningar om fler vinster, fler gjorda och färre insläppta mål, så får vi inte glömma vilken fin insats grabbarna och tränarna har stått för under dessa dagar i ett vintrigt Göteborg. Resultatmässigt gick det ju faktiskt bättre i år jämfört med förra året då grabbarna nådde oavgjort som bäst. Men viktigast är att laget med gemensamma krafter har skapat något de alltid kommer att ha med sig. Ett lag bygger man inte bara genom att spela matcher och träna ihop. Ett lag blir till genom gemensamma aktiviteter, att man har kul ihop, och årets äventyr i Göteborg gör er till ett bättre lag. På alla sätt och vis. Sug nu på den här karamellen och ha kul sista dagen i Göteborg.

Tack för underhållningen! Det har varit ett nöje!