P04-Trägårdh
Välförtjänt seger mot IBK Lund
2017-01-24 15:03

Helgens match mot IBK Lund hemma i arenans C-hall kunde knappast börja bättre. FCH tog kommandot från start och redan efter tre minuter stod det 2-0 till hemmalaget. Grabbarna ägde spelet på plan och ett för dagen kanske lite blekare IBK Lund än vanligt fick aldrig möjlighet att komma in i matchen ordentligt. Våra grabbar rullade boll på ett fint och kontrollerat sätt och de kontringar som Lund försökte få till blev effektivt avbrutna. Bara 7 sekunder från första pausvilan satte de blå-svarta 3-0 och kunde med detta lägga första perioden bakom sig och gå in i andra med gott självförtroende.

Nu ska man ju aldrig underskatta sina motståndare. Allt kan hända i innebandy och endast en halv minut in i andra perioden letade sig bollen in bakom vår målvakt och 3-1 var ett faktum. Men frågan är om inte den lundensiske målskytten trots allt var den som blev mest överraskad. Bortalaget blev dock snabbt väckta ur sina förhoppningar om att komma in i matchen då FCH, endast 9 sekunder efter Lunds mål, satte 4-1 och markerade att det här är inget vi ger bort gratis. Några fler mål bjöds vi inte på i andra perioden. Dock två utvisningar för FCH som visade på hur bra man kan vara i det defensiva spelet med en man mindre på plan. Gästerna spelade bra power play men det hjälper inte när våra grabbar får till sitt box play så snyggt som de fick nu.

Tredje perioden började bra och efter 1:16 satt dagens femte strut för FCH. Några få minuter senare var det dags för dagens tredje utvisning. Man kan säga att det var som en repris på de första två; bra power play från lundakillarna men ännu bättre box play från FCH. Spelet fortsatte på samma sätt matchen igenom med att våra grabbar behärskat och snyggt spelade sig till fina lägen och IBK Lund fick gå mycket mer på defensiven. Visst hade gästerna sina chanser, men bra försvars- och målvaktsspel från de blå-svarta gjorde att de inte fick någon större utdelning. 6-1 kom när det var 3½ minut kvar av matchen efter snyggt passningsspel. Lund fick in 6-2 en halvminut efter FCHs mål, men då gästerna drabbades av en utvisning med 1:23 kvar på matchuret så kom deras spel av sig och 6-2 stod sig matchen ut. En välförtjänt seger mot en bra motståndare gav grabbarna nya friska poäng till tabellen.

Det var skönt att återigen få fira en seger efter några svåra matcher direkt efter nyår och förra helgens mina. Vi får anta att grabbarna lärt sig läxan; Underskatta aldrig en motståndare. Alla vill slå FCH och de är beredda att ge allt för att lyckas!

Nu ser vi fram emot matchen mot Frosta nästa helg och hoppas på att vårt FCH P04-2 kan kamma hem ytterligare poäng i jakten på avancemang.

/Red M Nyström

FCH CUP 20162016-09-26 08:50