Seger mot ett hårt kämpande Lomma
2017-02-22 10:22

Att den ena matchen inte är den andra lik fick vi bevis på när FCH P04-2 tog emot Lomma i Norrehedshallen. Lomma hade en väldigt liten trupp. Man hade endast fått med sig 7 killar mot FCH:s 3 fulla femmor. Det luktade promenadseger lång väg, men ack vad man kan bedra sig. Lika taggade och hungriga som killarna var mot Höllviken veckan innan, lika svårstartade och småsega var de mot ett piggt och löpstarkt Lomma. FCH visade tidigt i matchen att man ville föra spelet och radade upp flera fina målchanser tidigt i matchen. Men ett effektivt försvarsspel från Lomma där man gav allt för laget i varje situation och en mycket bra målvakt gjorde att våra grabbar inte fick någon utdelning alls i första perioden. Lyckligtvis fick inte heller Lomma in bollen och lagen fick gå till första pausvilan utan att något av lagen kunnat göra mål.

Andra perioden liknade första. Lomma var hungriga, kämpade med oförminskad kraft om varje boll och våra grabbar var ofta steget efter. Detta trots att Lomma endast hade två avbytare mot FCH:s 10! 7:50 in i perioden öppnade sig en riktigt fin chans då Lomma åkte på en utvisning och våra grabbar fick straff. Men benparaden från Lommas målvakt var av riktigt fin klass och vi fick fortsätta vänta på första målet. Lomma red ut utvisningen men strax efter att de blivit fulltaliga lyckades de blå-svarta äntligen spräcka nollan på Lommas storspelande målvakt.

Tredje perioden började bättre för FCH och redan innan första minuten var slut hade vi 2-0 på tavlan. Nu kändes det som att det äntligen skulle lossna och att Lommas killar skulle börja krokna. Men icke! De fortsatte att kämpa och det dröjde ytterligare 10 minuter innan vi kunde skriva 3-0. Lomma lät sig inte knäckas av detta och en knapp minut senare reducerade de på ett snabbt slaget frislag. Lomma tog time-out och samlade ihop sig för en sista kraftsamling. De lyckades dock inte vända underläget utan de fick lämna Helsingborg utan få med sig några poäng hem. FCH ägde det mesta av spelet större delen av matchen och det var förmodligen ett rättvist resultat. Men Lommas kämpande hade mycket lätt kunnat ge mer utdelning då de verkligen inte saknade chanser. All heder åt gästerna som gav allt de hade hela vägen in i kaklet.