Tidig inledning på andra dagens spel i Mölndalscupen
2017-04-22 12:52

Andra matchen i Mölndalscupen, lördag morgon, okristligt tidigt kan tyckas då matchen börjar redan 08:00. Men Mölndalsluften som fyllde madrasserna i går kväll måste ha vara mjuk som dun samtidigt som våra grabbar uppenbarligen hittat det ultimata komforttrycket till sina luftmadrasser, för de tycks ha sovit som små prinsar. Det var väldigt pigga FCH-ben som snabbt rörde sig över planen och utvilade hjärnor som skapade ett fint lagspel redan från start i dagens första match mot Kärra. Motståndarlaget var också pigga och kvicka, efter att fått sova i sina egna sängar hemma får man förmoda, och de öppnade starkt. FCH försvarade sig dock fint, agerade som ett lag och ställde upp för varandra. Båda lagen stod för fint spel med fina chanser. Det dröjde fram till dryga 9 minuter in i halvleken innan Kärra kunde jubla till matchens första mål. En av deras anfallare fick ett ögonblicks friläge som han förvaltade på bästa sätt.

Det lilla övertag som Kärra haft i matchens inledning har nu FCH brottat ner. Matchen är jämn och det kunde lika gärna varit 1-1 då FCH haft flera riktigt bra chanser. Bland annat en stolpträff och flera fina avslut där Kärramålvakten fått bekänna färg. Men det blir inga fler mål i första halvlek och vi går till vila med uddamålsledning till Kärra.

I andra halvlek inleder Kärra med stort självförtroende. Övermodigt börjar man stajla lite för mycket, ett försök till zorro-mål slutar med bollen över sargen. Men FCH lurar likt gäddan i vassen. När Kärra helt släpper sin gard passar killarna från Helsingborg på och det är plötsligt utjämnat. Och 10 sekunder efter tekning är det bara millimetrar från ett skånskt ledningsmål. FCH är rejält på hugget igen och Kärra får veta att de lever. Spelet böljar lite fram och tillbaka, men i ett läge med lite förvirrat spel är det Kärra som blixtrar till, har turen med sig och lyckas peta in 2-1 efter ganska exakt halva perioden spelats.

FCH fortsätter att kämpa på och visar inga tendenser till att vika ner sig. Kärraspelarna har också skärpt till sig och har lämnat stajlande bakom sig. De har väl insett att det inte är några duvungar de möter som man inte kan underskatta utan att bli straffad. Turen är dock inte på FCH:s sida idag och det är Kärra som återigen lyckas få in bollen bakom vår målvakt. Ett riktigt slumpmål, en chansning från ena sidan som tog på en medspelare och vår målvakt blev helt ställd.

Med drygt tre minuter kvar på matchen lyckas en Kärraspelare glömma bort att man inte får ligga ner och spela och istället får han vila sig genom att värma upp utvisarstolen bredvid sekretariatet. FCH kraftsamlar och sätter hög press på Kärra som får det väldigt hett om öronen. De lyckades dessvärre rida ut stormen och det blev inga fler mål i matchen. En match som var jämn och med många chanser för båda lagen. Dock hade Kärra turen på sin sida och de kunde kamma hem poängen. Partisk, javisst, men nog hade det väl varit mest rättvist om våra grabba i alla fall fått oavgjort i den här matchen?