En otrolig upphämtning och fantastisk avslutning mot Frosta IBF
2017-10-24 22:52

Den här söndagen var det dags att ta emot Frosta IBF från Höör som gäster i vår hemmaarena. Det skulle visa sig bli en mycket jämn tillställning där våra killar gjorde sitt bästa för att trycka upp våra blodtryck till farligt höga nivåer genom att bjuda på en otroligt spännande drabbning.

Matchen började mycket jämnt och Frosta markerade från första stund att de inte kommit till Helsingborg för att ge bort någonting. Tvärtom så var de mycket fast beslutna att ta med sig alla tre poängen till Höör och de pressade upp spelet högt upp på FCH:s planhalva. Våra killar försökte få till sitt spel men dagens motståndare var väldigt skickliga på att läsa spelet och lyckades väl med att bryta bollbanan och störa FCH i uppspelen. Matchtempot var upptrimmat från början och båda lagen hade flera fina chanser i inledningen. Drygt 5 minuter in i perioden var det dock Frosta som spräckte nollan genom ett hårt skott längs golvet och en skymd målvakt hade knappt en chans att reagera.

Frosta fortsatte spela intensivt och högt upp i banan men med 1-0 i ryggen kunde man skönja en viss avslappning och FCH kunde smyga sig in i spelet mer och mer. Gästerna är väldigt ivriga framför vårt mål i anfallen och genomskådar skickligt minsta glipa i det blå-svarta försvarsspelet. Och då ska sägas att det inte fanns mycket till glipor i det spelet, men håller man inte helt tätt mot ett sånt här lag så straffar det sig förr eller senare. Två tredjedelar in i perioden gör Frosta plötsligt 2-0 och deras självförtroende växer ytterligare en bit. FCH visar dock inga lagmoraliska svagheter utan dryga minuten senare överraskas de självsäkra gästerna av ett riktigt snyggt framspel till en helt fri hemmaspelare som på halvvolley klämmer upp den lilla plastgloben i krysset. FCH visar att man inte tänker donera en millimeter utan kamp och nu ökar trycket mot Frostas mål. Gästerna står emot forceringen från våra killar och perioden slutar 1-2.

Andra perioden börjar med samma spelbild som präglade första. Intensivt, snabbt spel från båda lagen. FCH håller i bollen, försöker göra sig spelbara och få igång passningsspelet. Frosta är ettriga som mygg i en sommarskymning och gör vad de kan för att hindra våra killar i sitt spel. Tidigt i perioden får Frosta in bollen lite slumpartat och det står nu 1-3 på tavlan. Gästerna har fått ett litet övertag och spelar med stor tydlighet och självsäkerhet. I vissa situationer nästan lite kaxigt och när en av deras spelare missar en chans och lite nonchalant drar klubban i sargen så tvekar inte domarna utan det blir till att omedelbart infinna sig vid sekretariatet och skriva in sig på utvisningsbänken.

FCH tänder till ännu mer och i princip direkt efter tekning har man en kanonchans, men motståndarnas målvakt gör en fin räddning. Gästerna spelar tufft i försvarsspelet och med 25 sekunder kvar på utvisningen åker en av våra killar ut. Nu är det plötsligt omvända förhållandet och Frosta trycker på, har övertaget, men våra killar spelar effektivt och gästerna kan aldrig riktigt formera sig under det numerära överläget. Frosta behåller ett litet grepp och i exakt samma sekund som 2-0-målet föll i första perioden, 9:15, får gästerna till ett riktigt praktskott och den skruvade bollen sitter högt upp på vår målis högra sida. Retfullt precis utom räckhåll.

Vi i publiken börjar nog misströsta lite och det ser inte så ljust ut. Gästerna börjar spela defensivare men med fortsatt farliga anfall. Trots detta maler FCH-kvarnen vidare och utan att darra på manschetten fixar man plötsligt ett fantastiskt framspel; en direkt passning som hårt och direkt liksom sög sig fast i golvet samtidigt som den flög fram till en FCH-klubba framför gästernas mål. 2-4 är ett faktum och matchen lever i allra högsta grad! Nu blev det tydligt att Frosta känt sig säkra med sin tidigare ledning. De lägger i en högre växel men lyckas inte åstadkomma nåt mer i perioden.

Spelet efter sista vilan börjar precis som det varit i de första två perioderna. Frosta pressar upp spelet på vår planhalva, våra killar spelar bra försvarsspel och kontrar sig till flera fina lägen. Det är otroligt spännande men den där trista känslan av att det här börjar bli svårt börjar smyga sig på. Uppe på läktaren alltså. Absolut inte nere på plan! För 10:37 sitter plötsligt 3-4! För nån sekund var Frosta inte lika rörliga utan lite stillastående och blixtsnabbt reagerade våra killar och utnyttjar situationen genom ett skott från halvdistans. Nu vibrerar luften i hallen! Det är nerv i spelet och publiken sitter som på nålar!

Knappa minuten efter reduceringen drabbas gästerna åter av en utvisning. De tar time-out för att formera sig och när spelet börjar igen pressar de blå-svarta på stenhårt medans gästerna fredar sig. Frosta lyckas precis, men 2 sekunder efter att de blivit fulltaliga sitter utjämningen bakom deras målvakt och det vrålas lika mycket på FCH-bänken som på läktaren! Från underläge i 35 minuter till utjämnat med bara 1 och 39 kvar på uret!

Nu är det intensivt spel på plan och båda lagen jagar frenetiskt för att ta ledningen. Och med bara halvminuten kvar utbrister ett i det närmaste öronbedövande glädjetjut då vi får beskåda ett otroligt ledningsmål från FCH:s sida!

Direkt efter tekningen lämnar gästernas målvakt buren och pressen är otrolig mot vårt mål. Men killarna står pall i stormen! Efter att ha legat under hela matchen så har man alltså vänt och tagit ledningen i matchens sista skälvande sekunder och håller ut! Sällan har en seger känts så fantastisk! Vilken bragd! Vilken kämpainsats! Tack för underhållningen! Det var fantastiskt!

/Red. M Nyström