FC Helsingborg D3

Serie:Damer Div 3 Skåne   Tabell >>
Samling:19:00
Aktivitetsinfo: Äntligen seriepremiär i hemmaborgen😀
Ladda på lite lagom mycket så att vi mäktar med ett härligt lir :-)
Hemmapremiär i Arenan!!
2019-10-10 21:03

Det var ett klart förstärkt FCH U som äntligen skulle få spela den uppskjutna hemmapremiären mot Förslöv. Förslöv har återuppstått och fått tillbaka några duktiga spelare som varit runt i bra Div 1 - klubbar förra säsongen.

Förutsättningarna var dubbelt förstärkta med manskap till FCH- truppen och med en bra träning innan så hade man en skön känsla.

Första perioden var ge och ta, där det blev jämnt överlag. Bra tempo och samlat spel.

Förslöv chockade dock efter tre minuter med en riktig nyårsraket på mittplan som överraskade… ja, nog hela hallen. Skottet gick igenom en hög med spelare på vägen och rasslade nättaket i rasande fart.

0-1 såg ut att stå sig, tills nittonde minuten då Förslöv slog en boll baktill på målburen varvid den lobbades in bakom ryggen på Thea i FCH- målet, minst sagt en snöplig överraskning för hemmalaget.

FCH- tjejerna var inte alls överens med siffrorna på tavlan och laddade om rejält inför andra perioden. En 100%- ig entusiasm och jävlaranamma gav rörelse, härliga kombinationer och tre riktiga pärlor till mål.

Frida öppnade målskyttet 5:07 med ett välplacerat skott i vänsterkrysset, assisterat av Jensen till 1-2. Förslöv utökade till 1-3, 8:19.

Minuten efter så fick kapten Sofi äntligen utdelning på ett av sina många genombrott och placerade fint in 2-3, assisterad av Ida.

I denna period så hade FCH anfall efter anfall och tryckte ner Förslöv helt i deras zon.

12:20 blir det dock 2-4 på Förslöv enda etablerade anfall under perioden, högst effektivt.

Lagmoralen i FCH var fortsatt väldigt hög och det bevisades 12 sekunder efter Förslövsmålet med matchens mål, då det bara dånade till i ribban på distansskottet från Annie till 3-4.

Man redde även ut ett boxplay på ett mycket övertygande sätt.

Inför tredje perioden så var det verkligen en öppen historia.

Förslöv började spela mer samlat och fysiskt och FCH fick ny prövningar med att komma in till farliga lägen. Man vågade och gav järnet, men tappade emellanåt  passningsspelet och tålamodet.

12:09 så fick Förslövs duktiga spjutspets Julia Bengtsson sin kontringschans och drog ifrån bevakning och satte säkert slutresultatet 3-5.

FCH visade gång på annan en grym beslutsamhet om att ge allt och vinner därefter ett boxplay med 2-1 i skott. Har i slutet en boll i mål under 6 mot 5 spel som döms bort för hög klubba, men det ville sig inte denna gången.

Alla var nog överens om att detta mycket väl kunde gå åt vilket håll som helst.

Med denna imponerande inställning som FCH- tjejerna visar, så är det bara att ta med sig det vi klarade bra och se framåt. Lirarna ger klara besked på allt det som finns i laget och vad som ska putsas på för att lyckas. Andra perioden var riktigt bra och mål från alla formationer.

Vi vill också uppmärksamma publiken som hördes och stöttade, Tack!

Fredagsmatch borta mot Kävlinge AIK i Korsbackahallen klockan 20:00.

Varmt välkomna!

Skottstats: 6-5, 8-4, 6-4 = 20-13

Målstats:  0-2, 3-2, 0-1 = 3-5

Målskyttar: Frida Kymell-Söe (Josefine Jensen), Sofi Persson (Ida Martell), Annie Berg