Så skönt med en första poäng!
2019-12-03 08:57
Förmiddag i Arena C och Emmaljunga kom på besök.

Det var två lag som fått känna på senhöstens kalla timmar, med några senare återbud.

Tio spelare från Emmaljunga kom och stod emot FCH´s elva.

Det var ju ett tag sedan premiärmötet i Emmaljunga och det var tro på revansch i hallen.

Matchen startade med utbyte av chanser, mycket kamp i försök att komma igenom mittplan på ett bra sätt och kanske det var också mittplanskampen som definierade matchen bäst till slut.

Första perioden var lite trevande. FCH hittar till några sporadiska chanser medan Emmaljunga är framme bättre hela vägen in till Thea Söderberg som briljerade med fina målvaktsingripanden.

Men så kom ett något överraskande långskott som hittade krysset och det stod 0-1 efter 5:18.

Nya tag och senare får Frida Björk tag i bollen vid mittsargen, drar iväg och ifrån sin bevakare och in fri i slottet och sätter 1-1 efter 8:27.

Thea fortsatte hålla målprotokollet i schack och efter 16 minuter på klockan, så blev det en snabb omställning hela vägen ner för Ida Martell som serverar bollen in till Saga Nordin som säkert sätter dit ledning till 2-1. En skön ledning efter första perioden.

Andra perioden fortsatte med ännu mer mittplanskamp och mycket kontringsförsök.

När FCH hade en bra period med längre anfall så slog Emmaljunga till under ett par minuter, på sitt karaktäristiska sätt med snabba raka kontringar. Två nästan identiska kontringar som slutade med anfallare fri centralt mot målvakt och Emmaljunga hade vänt matchen till 2-3 i halvtid.

13:28 får FCH ett powerplay som var nära att ge utdelning efter ett bra passningsrull och några vassa skott.

Det dröjer till 19:37 då Thea drog iväg ett långt utkast till Ida Martell som bryter in bestämt och sätter 3-3 lika bestämt. Ett skönt psykologiskt mål innan paus.

Med ny kraft och önskan om mer tempo så tog FCH mer och mer initiativet från Emmaljunga.

När väl Emmaljunga fick ett längre anfall så missades en rensning och de har en spelare lägligt vid bortre stolpen som snabbt får chansen till 3-4 efter 2:08.

Med mycket vilja så går FCH ännu hårdare fram och 6:53 så forcerar kapten Sofi Persson in i slottet och satte bollen distinkt i krysset för kvitteringen 4-4, assisterad av Engla Lantz.

FCH ville vinna. 10:49 tar man timeout och sporrar till ytterligare mod.

När 11:e minuten slagit så drog Hanna Petersson upp en långboll till Irma Lennermo som håller i och hittar tillbaka på bortre för en rusande Hanna som säkert placerar in 5-4.

Lyckan varar kort då bortalaget drar upp en hög press direkt och kvitterar 21 sekunder efteråt till slutresultat 5-5.

FCH hade powerplay några minuter innan slutet som Emmaljunga lyckades stänga ute.

En match med två bra målvakter som verkligen höjde nivån. FCH med 5 olika målskyttar, där tre av dom gör sina första mål i denna serien.

Äntligen så får FCH Dam U sitt första poäng i tävlingssammanhang och oftast så sitter det så hårt inne i början, men nu är det där!

Med fortsatt jobb för att höja lägstanivån och tro på oss över 60 minuter, så fortsätter vi med framstegen. Nu har vi gett Emmaljunga en rejäl match och gör en stark tredje period med 13 skott på mål och ett bra tryck genom perioden.

Det är ett härligt gäng unga talanger som ska få känna framgång snart igen.

Nästa match är på lördag den 7 december klockan 13:45 i Arena A mot serieledarna Kävlinge.

Hoppas på fortsatt härligt publikstöd!!!

Skottstats: 7-10, 8-7, 13-6 = 28-23

Målstats:  2-1, 1-2, 2-2  =  5-5

Målskyttar FCH= Frida Björk, Saga Nordin (Ida Martell), Ida Martell (Thea Söderberg), Sofi Persson (Engla Lantz), Hanna Petersson (Irma Lennermo)

Matchens lirare FCH Dam U (framröstad av laget):

3 bollar: Ida Martell

2 bollar: Sofi Persson och Hanna Petersson