Två seriematcher avklarade
2016-10-09 12:17
Då är det regelbundna matchspelandet äntligen i gång. Vi kommer i år att spela 20 matcher i serien "Pantamera Flickor D" och dessutom beta av knappt tio bonusmatcher mot lag från E-serien. Vilket vi ledare tror ger alldeles lagom med speltid åt vår trupp som just nu består av 22 tjejer.

Match 1: Åstorp/Kvidinge IBS vs FCH F03/04 1-4
I seriepremiären förra helgen var jag själv bortrest och Kajsa fick ta hand om coachandet på egen hand. Har därför inte full koll på hur matchen såg ut men lite har jag fått berättat för mig. Vi inledde matchen i ettrasande tempo med bra passningsspel och initiativrika spelare. Är vi på det humöret är det svårt för de flesta lag att möta oss. 0-3 i vår favör blinkade det på resultattavlan efter 15 minuter. Åstorp förde skottstatistik vilket var kul, vår fina förstaperiod visade sig också i den statistiken med 10-1 till oss.

I den andra perioden kom Å/K in i matchen på ett bättre sätt samtidigt som jag skulle tro att våra tjejer tappade lite vilket man ofta gör efter en så bra period som den första var. Vårt försvarsspel håller dock hög klass och även om vi gör mindre bra insatser så är det svårt att göra mål på oss. Den andra akten blev mållös och 4-2 till oss i skott bevisar också att det var betydligt mer tillknäppt.

Halvvägs in i den tredje perioden gjorde Åstorp ett välförtjänt reduceringsmål vilket skapade lite nervositet i FCH-lägret. Det blev ett par stökiga byten därefter innan vi åter tog tag i matchen och till slut punkterade den med Sofias 4-1-mål med bara minuten kvar. Skotten i den tredje perioden vann vi med 9-5 och totala skottstatistiken slutade därmed 23-8 till oss.

Skönt med en bra insats redan i första matchen, framförallt när det var mot Åstorp/Kvidinge som är ett lag som vi haft lite bekymmer med genom åren.

Poängen: Sofia 3 mål, Kate 1 mål, Frida 2 assister, Ebba E 1 assist

Match 2: FCH F03/04 vs Hofterups IBF
I går var det dags för första hemmamatchen i serien när våra rivalkompisar i Hofterup gästade Arena B. Det är alltid lite extra nervöst i laget när det vankas matcher mot "topplagen" Hofterup eller Lund vilket är något vi håller på att lära oss att hantera på ett bättre sätt. Hofterupstjejerna var för dagen lite decimerade på grund av sjukdom men kunde ändå sätta två bra femmor på plan. Vi mönstrade fjorton spelsugna tjejer där Emilia och Nellie delade jämnt på målvaktssysslan. Lite oroligt var det då vi fick spela med två lite ovana centrar men både Ebba E och Nellie löste uppgiften på ett föredömligt vis.

Vi gjorde en riktigt bra förstaperiod. Undantaget ett fåtal stressade uppspel från backarna som satte Hofterupstjejer i bra avslutslägen spelade vi runt bollen bra och kom till fina målchanser. Hofterup har dock likt oss väldigt bra målvakter som kom ut långt och gjorde det svårt för oss när vi fick rena frilägen. Lite slarv i mitten på perioden gav Hofterup ett kontringsläge som de utnyttjade klinskt fram till 1-0 vilket också var resultatet när paussignalen ljöd. Vi pratade under vilan om att vi inte skulle åta oss nedslås av underläget utan tryckte i stället på alla de saker vi hade gjort bra under matchen så långt. Fortsatte vi så här skulle vi ha en bra chans att komma i från arenan med poäng i dag!

I den andra perioden jämnade spelet ut sig något och Hofterup skapade en rad riktigt farliga målchanser som dock avstyrdes av resoluta back-ingripanden och storspel av Emilia och Nellie i målet. Det kändes att det var viktigt att vi fick in nästa mål i detta läge - vilekt vi också fick. Josefine avlossade ett av många backskott och Irma såg till att det fanns trafik framför mål. Bollen styrdes, för Hofterups del, retligt på Irmas höft och in i mål. Det var kvitterat! Av bara farten fick vi också in ett ledningsmål efter att Vendela och Vilja utnyttjat ett frislag på offensiv planhalva som avslutades med att Vilja placerade in bollen lågt i bortre hörnet bakom en skymd Hofterupskeeper. Återigen visade det sig hur viktigt det är att ha spelare framför målvakten! Vi behöll vår ledning perioden ut och låg därmed i pole position inför de avslutande 15 minuterna.

I den tredje perioden tycker jag att vi höll ihop spelet fint och lät inte "the heat of the moment" påverka oss nämnvärt. Dock blev vi straffade då vi blev lite väl höga i vårt försvarsspel vid ett tillfälle. En Hofterupare hade smugit sig ner bakom våra backar och blev läckert serverad ett friläge där hon snyggt lade upp bollen högt bakom Nellie i vårt mål. 2-2 med åtta minuter kvar - en riktigt nagelbitare! Matchen stod nu och vägde en aning och det kändes väldigt ovisst. Med fyra minuter kvar fick vi en längre spelsekvens runt motståndarmålet där bollen till sist hamnade hos centervikarien Ebba Ekberg som var kylig och höll i bollen tills skottläget uppenbarade sig. Smack - upp i nättaket och vi var åter i ledning! De sista minuterna blev såklart lite nervösa men vi uppträdde moget med bollen och såg till att ha långa anfall och många spelare på rätt sida bollen. Ett par gånger stack Hofterup upp och skapade chanser, men närmare en än ramträff kom man inte och vi kunde fira vår välförtjänta seger när slutsignalen gick. Härligt!

Detta var en väldigt fin insats från de blåsvarta hjältinnorna och något vi ska försöka fortsätta att bygga på inför kommande helgs två tuffa matcher mot Landskorna och Röke.

Poängen: Irma 1 mål, Ebba E 1 mål, Vilja, 1 mål, Vendela 1 assist, Kate 1 assist, Josefine 1 assist