F03-04
Dubbelt tvåsiffrigt för F03-04 i Vellinge!
2013-11-10 21:57
Hade tänkt komma i gång med att skriva lite rapporter från de matcher vi åker i väg och spelar på helgerna. Här kommer första alstret från lördagens eskapader.

En 13 töser stark FCH-trupp styrde kosan söderut mot Vellinge för matcher i Poolspel C mot i tur och ordning Gårdarike och Åby.

Sedan Skånes Innebandyförbund började med nivåanpassade serieindelningar och övergav ålderstänket har en del av våra matchsammandrag varit ganska missmatchat sett till just ålder och storlek. Denna gång fick vi dock tampas med tjejer som var mestadels i vår egen ålder. Första motståndet Gårdarike hade en medelåldern strax under vår egen men hade nog inte spelat innebandy lika länge som oss. Vi satte nivå direkt och efter ett par snabba mål kunde vi stoppa undan nervositeten och spela ut hela vårt register. Även om vi gavs en hel del tid av motståndarna kan man ändå inte ta i från oss att vi spelade ypperligt bra sett över matchens samtliga 40 minuter. 15-0 blev det till slut efter ett par riktiga klapp-klapp-mål och ett par kanoner utifrån. Jag minns framförallt Viljas stenhårda skott i nättaket direkt på frislag samt ett av Kates mål där vi passat runt bollen riktigt fint inom laget. 15-0 blev det till slut där Gårdarikes målvakt höll nere siffrorna med ett flertal svettiga räddningar. Målis för oss i denna match var Erica som blev rejält firad efter matchen för sin "nolla". Målskyttet var utspritt på åtta av tolv utespelare och fördelades så här:
Filippa 4, Kate 3, Sofia 2, Vilja 2, Emma 1, Emilia L 1, Emily 1, Irma 1.

Inför match nummer två hade jag starka misstankar om att vi skulle få det lite tuffare. Vi har mött Åby ett par gånger tidigare i både Knatteligan och Poolspelet och det brukar alltid bli jämna matcher. De har ett par stora duktiga 02:or som vi brukar ha trubbel att tampas med. Lägg därtill att det var deras första match och vi hade 40 intensiva innebandyminuter i benen redan.

Matchens inledning besannade mina aningar och vi hängde inte alls med i Klippantjejernas tempo. Det radade upp målchanser framför Emilia i målet som fick prestera på topp för att freda sitt mål. Efter ett par målvaktsräddningar och några missade öppna mål fick Åby till slut hål på oss och vi började hänga lite med huvudena. Från bänken manade vi dock till lugn och försökte locka tjejerna att locka fram kämpatakterna från första matchen. Det lyckades rätt fint. Även om det kändes lite orättvist så lyckades vi både kvittera, ta ledningen och dryga ut till 3-1 i samma byte. Samtliga mål inprickade av Filippa som verkligen visade vägen och tackade för förtorendet att få vara vara lagkapten i denna match. I periodpaus hade vi en hårfin 3-2-ledning och nu var det bara att krama ur de sista krafterna i sista perioden. Och som vi gjorde det! Vi gjorde vår kanske bästa period någonsin och kunde till slut vinna med 11-3. Matchens dominant var tveklöst Filippa som stod för inte mindre än sju mål och tre målgivande passningar. Övriga mål gjordes av Hannah, Frida, Emma och Sofia. Fridas mål är värt att nämna, vilket var en läckerbit på volley framför mål efter en ganska ovänlig passning från Filippa i sarghörnet.

Grymt bra jobbat från samtliga och jag kan säga att jag körde i från hallen stolt och med ett rejält leende på läpparna. Vilket gäng vi är!

/Fredrik

Seger i premiären!2017-10-06 08:11