Säsongens första poolspel
2014-10-20 15:04
Ordinarie webbskribent fick semester i söndags när FCH F03/04 styrde kosan mot Hässleholm för Poolspelande - därför fick jag rycka in. Vi hade massvis med tjejer med som gjorde matchdebut och om jag ska vara helt ärlig så förväntade jag mig inte några superresultat - det brukar nämligen alltid ta ett antal matcher innan man kommer in i det. Men så fel man kan ha!

I första matchen mötte vi Perstorp. Det var stundtals lite nervöst och några missar här och där men på det stora hela gjorde vi en kanonfin match. Båda lagen skapade många bra målchanser men lite slarviga avslut och en storspelande Emilia i vårt mål gjorde att siffrorna hölls nere. Frida gav oss ledningen med 1-0 (på en riktigt tjusig passning från Saga). Perstorp lyckades få in en kvittering och matchen slutade 1-1.

I match 2 mötte vi Röke. Det är ett lag som vi förlorade mot i poolspelet i fjol med 2-1 efter att ha släppt in två mål under sista spelminuten. Vi visade dock ingen respekt och spelade riktigt bra. Tyra hade bytt av Emilia i målet och gjorde därmed sin första match som målvakt. Och vilken match hon gjorde med bara ett insläppt mål. Matchen slutade, precis som den första matchen, 1-1. Vårt mål gjorde Emilia efter en snygg solorusch från egen planhalva.

I dagens sista match var laget lite tunnare. Jag själv och Kate var tvungna att åka i väg på andra bestyr vilket gjorde att vi bara var en målvakt (Emilia) och nio utespelare. Inte ens två femmor alltså. För coachandet stod Vendelas pappa Daniel och med tanke på att matchen vanns med 2-0 så får han gärna vara med fler gånger! :) Ett av målen var ett självmål och det andra gjordes av Ida, som verkligen samlat ihop till ett mål efter att ha skapat massvis med chanser under dagen.

På det stora hela var detta en fantastiskt bra insats från samtliga. Jag är djupt imponerad av alla nya tjejer som gick in och spelade som om ni aldrig gjort annat.

/Fredrik